Farby, farby, farbičky, majú rady detičky… A práve preto sme sa jedného dňa rozhodli, že budeme experimentovať s farbami. Na internete sme si našli pokusy, ktoré nás zaujali a rozhodli sme sa ich vyskúšať. Deti boli z výsledku nadšené, tak sa rada podelím aj s vami, aby ste sa s farbami pohrali aj vy 🙂 Pokusy sme robili s deťmi škôlkárskeho veku – od 2 do 6 rokov.
Dúha zo skittles cukríkov
Tento pokus bol jednoznačne náš TOP. Deťom sa rozžiarili očká už vo chvíli, kedy zbadali známe cukríky. Nedočkavo sedeli a čakali, čo sa bude diať. Keď sme začali ukladať cukríky na misku, bolo to pre ne obrovské pokušenie, aby odolali a nepopapali ich 🙂 Bolo veľmi zábavné ich sledovať a vymyslieť niečo, aby vydržali 🙂 Ako teda urobiť takúto krásnu dúhu z cukríkov?
- Do misky naukladajte dokola cukríky.
- Nalejte do misky vodu, ale nie veľa. Cukríky musia byť trochu namočené, aby mohli pustiť farbu.
- Takmer okamžite sa začne uvoľňovať z cukríkov krásna farba a vytvorí nádhernú dúhu. Deti ani nedýchali, tak sa im pokus páčil.
- Na záver, keď sa už nabažili dúhy, som im dovolila cukríky zjesť.
- Zážitok mali dokonalý, pastva pre oči a aj pre ich chuťové poháriky.
Miešanie farieb v pohárikoch, alebo ako dokážu farby cestovať
Tento pokus síce nie je taký rýchly ako predchádzajúci, na výsledok si musíte chvíľku počkať, ale je rovnako pre deti zaujímavý a príťažlivý.
Budete potrebovať:
- 6 pohárikov (my sme použili horčicové, zdali sa mi veľkosťou ideálne, čo sa aj potvrdilo)
- vodu
- farby alebo potravinárske farbivo – žltú, červenú a modrú farbu
- kuchynské utierky
- štetec alebo paličku na miešanie
Ak už máte všetko pekne pripravené, môžete začať experimentovať:
- Do troch pohárikov si nalejte čistú vodu. Poháriky by mali byť takmer plné vody, aby pokus dobre fungoval.
- Do každého rozmiešajte inú farbu – žltú, červenú a modrú. Deti vám rady pomôžu. Miešanie je pre ne magické a nebudú chcieť prestať 🙂
- Všetkých 6 pohárikov si postavte do kruhu. Na striedačku prázdne poháriky a poháriky s farebnou vodou.
- Natrhajte si kuchynské utierky, poskladajte ich a dajte do pohárov.
- Kuchynské utierky začnú okamžite nasávať farebnú vodu a tá začne cestovať do prázdnych pohárikov. Tam sa bude postupne miešať s druhou farbou a vzniknú nám nové farby – oranžová (zmiešaním červenej a žltej farby), fialová (zmiešaním modrej a červenej farby) a zelená (zmiešaním modrej a žltej farby). Celý proces presúvania a cestovania farieb trvá pár hodín. Ale v podstate už po pár minútach môžete pozorovať počiatočné miešanie farieb, po hodine je to už super a kým sa vyrovná hladina vo všetkých pohároch trvá pár hodín, čas závisí od viacerých okolností, koľko máte vody, aké kuchynské utierky použijete…
- My sme čakanie poriešili tak, že sme si pripravili tento pokus, chvíľu sme sledovali, ako voda cestuje, potom sme si urobili predchádzajúci pokus so skittles cukríkami a následne sme zase sledovali tento pokus, ktorý bol už v pokročilom štádiu cestovania 🙂
- Deti to veľmi bavilo, každú chvíľku pribehli pozerať, ako farebná vodička cestuje.
Učíme sa miešať farby štetcom
Po uskutočnení predchádzajúcich dvoch pokusov sme sa dostali k miešaniu temperových farieb. Každé dieťa dostalo kartónovú podložku a štetec. Pripravený sme mali aj pohár s vodou, kde si deti umývali štetce.
Každé dieťa dostalo na podložku trošku žltej a červenej temperovej farby. Deti ich so štetcom zmiešali a skúmali tak, aká farba im vznikne. Niektoré už miešanie farieb poznali, pre niektoré to bola novinka. Po zamiešaní si umyli štetec a čakali na ďalšie farby. Miešali ešte modrú a červenú farbu, aby im vznikla fialová a nakoniec žltú a modrú farbu, aby si vyčarovali krásnu zelenú.
Namaľovanie obrovského obrazu bolo pre deti výzvou 🙂
Na úplný záver sme sa pustili do maľovania obrovského obrazu. Takmer cez celú miestnosť sme si rozprestreli dlhý papier a deti maľovali podľa svojej fantázie a chuti čokoľvek, čo ich napadlo do jedného veľkého spoločného obrazu.
Deti boli úžasné, ich rozžiarené očká ma hriali na srdiečku a dnes už rozmýšľam, čím ich poteším nabudúce. Určite opäť napíšem článok 🙂
Pozrite si aj naše predchádzajúce experimentovanie a pokusy:
- objavujeme magnetizmus (rôzne príťažlivé hry s magnetkami)